Malwina, uczennica kl. II. kształcąca się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, poleca zapiekankę : ziemniaki puree zapiekane z mięsem i marchewką, kapusta duszona z boczkiem i dip szczypiorkowy.
Szkoła branżowa II stopnia jest naturalnym wyjściem dla osób, które ukończyły szkołę branżową I stopnia. Kształcenie w takiej placówce będzie kontynuacją kwalifikacji z poprzedniej szkoły.
W branżowej szkole I stopnia realizowane było kształcenie w zakresie jednej kwalifikacji. Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu z tej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, a także i otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe. Co ciekawe, II stopień branżowej szkoły będzie funkcjonował w zawodach, które mają kontynuację na poziomie technika. Po ukończeniu szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu z zakresu drugiej kwalifikacji, absolwent uzyska wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika.
Najważniejszym aspektem szkoły branżowej II stopnia jest możliwość zdawania egzaminu maturalnego, a to wiąże się z możliwością rozpoczęcia nauki na studiach wyższych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu, jest nieprzerwanie nauki po szkole branżowej I stopnia.
Naukę w tej szkole może podjąć uczeń, który posiada świadectwo ukończenia szkoły podstawowej. Nauka w Branżowej Szkole I stopnia trwa 3 lata i obejmuje kształcenie ogólne i zawodowe. Po ukończeniu Branżowej Szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu z jednej kwalifikacji absolwent uzyska dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, a także otrzyma wykształcenie zasadnicze branżowe.Absolwenci Branżowej Szkoły I stopnia w celu uzyskania dyplomu technika będą mogli kontynuować naukę w dwuletnie Branżowej Szkole II stopnia.
Czas epidemii koronawirusa to bardzo specyficzny okres, szczególnie dla tegorocznych maturzystów. Nie dość, że matura została przesunięta w czasie, to ostatnie tygodnie nasi maturzyści spędzili przed ekranami komputerów, zamiast w salach lekcyjnych. Zadaliśmy naszym uczniom parę pytań ta temat tej specyficznej sytuacji w jakiej się znaleźli. Na początek relacje absolwenta klasy 4L Bartłomiej Biurkowski:
Jak szybko przystosowaliście się do pracy online?
„Myślę, że w miarę szybko zrozumieliśmy działanie wszystkich systemów. Pomagaliśmy sobie wzajemnie, żeby każdy zrozumiał na czym to wszystko polega i bez żadnych problemów zaczeliśmy systematycznie i sprawnie pracować online.’’
Jaka jest Wasza ocena takiej formy nauki?
„ Początki zawsze są trudne, ale nie jest to odpowiednia forma nauki, ciężko jest w taki sposób czegokolwiek się nauczyć, utrudniony kontakt z nauczycielem powoduje, że wiele rzeczy nie rozumiemy, dlatego też denerwujemy się i dajemy sobie spokój z tym czego nie rozumiemy. ‘’
Będzie to taka niezwykła matura w czasach pandemii, czy czujecie stres?
„Oczywiście, przecież to jeden z najważniejszych egzaminów w naszym życiu. Te kilka dni zawsze są stresujące, a w obecnej sytuacji niepokój jest jeszcze większy. Każdy boi się o swoje zdrowie i przyszłość. My czujemy to znacznie intensywniej, ponieważ od wyników tego egzaminy zależy nasze jutro.”
Czy brakowało Wam typowej atmosfery sali lekcyjnej, znajomych?
„ Dla nas wszystkich ta sytuacja jest trudna. Kwarantanna daje się we znaki. My, młodzi ludzie uwielbiamy swoje towarzystwo, więc teraz bardzo nam brakuje wspólnych spotkań. Lekcje w szkolnych ławkach mają niepowtarzalną atmosferę i nie da się jej zastąpić zajęciami online. Bardzo brakowało nam wspólnych spotkań w szkole.”
Jak spędzaliście wolny czas w tym trudnym okresie?
„To dość nietypowy czas, musimy zostać w domu dla własnego bezpieczeństwa. Dla nas- młodych ludzi pełnych energii to bardzo trudne. W domu poświęciliśmy się nie tylko nauce i przygotowaniom do matury, ale także spędzaliśmy miłe chwile z najbliższa rodziną. Wcześniej każdy był zajęty swoimi sprawami, pracą, szkołą. Codzienna gonitwa nie dawała nam zbyt dużo czasu dla naszych najbliższych a w okresie kwarantanny mieliśmy bardzo dużo czasu dla siebie nawzajem. Wspólne posiłki, popołudniowe rozmowy we własnym ogrodzie przy kawie, to w tych trudnych chwilach bardzo nas podniosło na duchu.”
Dlaczego wybraliście naukę w szkole ZDZ?
„Kończąc gimnazjum każdy z nas chciał wybrać odpowiednią szkołę średnią dla siebie. Wybór ten nie należał do najprostszych. Szkołę ZDZ polecił mi dobry znajomy. Wyszukałem stronę tej szkoły i tak zaczęła się moja historia. Oferta Zakładu Doskonalenia Zawodowego bardzo mnie zainteresowała, szczególnie dlatego , że do wymarzonego zawodu mogłem dobrać innowację mundurową. Wszyscy wiemy, że ciągłe siedzenie w szkolnych ławkach z nosem w książkach staje się nudne, a dzięki innowacji mundurowej mogliśmy odpocząć od nauki w pożyteczny i przyjemny sposób.”
Jakie są dalsze wasze plany na przyszłość?
„ Kończymy pewien rozdział nie tylko naszej edukacji ale także życia. Od teraz musimy stać się dorosłymi i odpowiedzialnym osobami. Każdy z nas ma inne plany na przyszłość. Niektórzy planują karierę we własnym zawodzie - od razu po uzyskaniu dokumentu ukończenia szkoły średniej, a inni podejmują trudną decyzję wyboru wyższej uczelni i kontynuację edukacji. Nasze cele są zupełnie różne, ale mimo to wspieramy się nawzajem. Mamy nadzieję, że mimo obecnej trudnej sytuacji wszystkie nasze plany uda się zrealizować.”
Fotorelacja z zajęć praktycznych odbywających się online, uczniów kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych. Pewnie wszystko samkuje tak znakomicie jak wygląda.